“Kan ik zelf”

“Kan je zelf”

Hijgend en puffend verscheen meneer van Putten achter de toonbank van zijn winkel in sanitair en loodgietersspullen. Het was duidelijk dat hij zich zelf al lang niet meer in nauwe kruipruimtes bewoog.

“Kan je zelf” was zijn antwoord op mijn vraag of hij mijn gaskachel kon aansluiten. Vervolgens legde hij haarfijn uit hoe ik aan de slag kon met knelfittingen, verbindingsstukken en afdichttape. En vooral hoe ik de aansluiting met een beetje sop kon testen op veiligheid.

Ik had namelijk pas een kluswoning gekocht in een Rotterdamse volkswijk. De buurtwinkeltjes waren nog in gebruik. De slager en groenteboer tegenover elkaar op de hoek. Iets verderop de kruidenier, de loodgieter en elektricien.

De uitspraak van deze man is me altijd bijgebleven. Hij heeft me geleerd dat je met twee rechterhanden en het juiste advies een woning van boven tot onder compleet kunt verbouwen. Het was het begin van mijn carrière als allround klusser.

“Moet je zelf doen”

Dat zegt de corporatiemedewerker tegen de zoveelste klant die belt vanwege een lekke sifon, een verkalkte kraan, of een cv die bijgevuld moet worden. Wettelijk wordt nu eenmaal verschil gemaakt tussen huurdersonderhoud en onderhoud voor rekening van de verhuurder.

Maar lang niet iedereen is in staat om zijn kraanleertje te vervangen. Sommige corporaties bieden daarom tegen betaling serviceonderhoud aan. Dat voorkomt lastige discussies en de huurder is er mee geholpen. Tenminste, als hij dit maandelijks kan- en wil betalen.
Anders moet hij het geluk hebben dat hij in de wijk een ouderwetse opzichter tegenkomt die tijd voor hem heeft en even met hem meegaat. “Kijk, zo doe je dat. Nu kan je het de volgende keer zelf.”

Uit het oogpunt van efficiency lopen steeds meer contacten bij corporaties via de website of een call center. Dat beperkt de mogelijkheden voor een goede uitleg. Die uitleg beperkt zich vaak tot de wettelijke regelgeving en een verwijzing naar de corporatiefolder “Wie betaalt de rekening?”

Verwijzing naar een instructiefilm op de site of op YouTube zou veel huurders uit de brand helpen. Welke corporatie heeft dit al geregeld? Wie pakt dit op?

De rol van de huismeester als tegenhanger van een almaar efficiëntere, gedigitaliseerde organisatie wordt steeds belangrijker. Er zullen altijd huurders zijn die net die persoonlijke aandacht nodig hebben om te kunnen doen wat van hen verwacht wordt. Dat is inherent aan onze doelgroep.

“Kunnen we zelf”

Andersom kan ook gebeuren. Opeens staat er een groep huurders op de stoep die van mening is dat ze het beheer en onderhoud van hun complex zelf beter en goedkoper kunnen doen dan de woningcorporatie. Of er meldt zich een groep mensen die zelf woningen op maat wil ontwikkelen. Woningen die passen bij hun specifieke wensen. Gewoon omdat het bestaande aanbod daar niet aan voldoet.

Dat is schrikken: Een wooncoöperatie dient zich aan.

Hoe ga je daar mee om?

Heeft iemand ervaring opgedaan met de oprichting van een wooncoöperatie? Deel je ervaring in het tekstvak hieronder of neem contact op via 06 173 00 321 of info@hanvangoeverden.nl. Jouw input gebruik ik om dit onderwerp verder uit te diepen.

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.