Mooi project toch…?

De zestiger jaren ouderenwoninkjes zijn gedateerd, maar verhuren redelijk vanwege de lage huur en gunstige ligging.

Langwerpige blokken bestaande uit twee woonlagen met een plat dak.

De bovenwoningen worden ontsloten via een lift en een galerij.

 

 

Het houtwerk is aan vervanging toe, evenals de dakbedekking en de 45 jaar oude verwarmingsinstallatie. Energielabel E is niet meer van deze tijd en de toegankelijkheid voor ouderen laat te wensen over.

 

MOOI PLAN, GEEN DRAAGVLAK

De corporatie heeft een mooi verbeterplan uitgewerkt. Betere, eigentijdse plattegronden, een sjieke uitstraling en stukken energiezuiniger. De huurverhoging valt weg tegen de verwachte besparing op energielasten. De toegankelijkheid zal flink verbeteren en een ruime scootmobiel stalling is in het plan meegenomen.

Vol vertrouwen presenteert de corporatie het plan aan de bewoners. Die voelen zich overvallen en reageren verre van enthousiast. Men woont er redelijk naar zijn zin. Voor de ongemakken en de beperkingen van de woning heeft men eigen oplossingen bedacht. De bewoners zitten niet te wachten op verandering, onrust, overlast en misschien een (tijdelijke) verhuizing. Het gaat te snel, het komt te onverwacht.

 

HERKANSING

De corporatie reageert verstandig. Het plan gaat van tafel. Bewoners worden uitgenodigd om een vertegenwoordiging te kiezen. Samen met de opgerichte bewonerscommissie wordt een enquête opgesteld en uitgezet. Op basis van de resultaten maakt de corporatie, in samenwerking met de bewonerscommissie, een nieuw plan.

Na een jaar ligt er een nieuw ontwerp. Wat blijkt? Het verschilt nauwelijks van het oorspronkelijke. Belangrijkste wijziging is het schrappen van het afzonderlijke toilet. Voor deze kwaliteitsverbetering moet een vaste kast wijken. De mensen prefereren behoud van de kast voor hun stofzuiger, strijkplank etc. En aan dat toilet in de badkamer zijn ze gewend.

Ditmaal is er voldoende draagvlak. Bewoners voelen zich serieus genomen en ze zijn geleidelijk gewend aan het idee van de renovatie en een tijdelijke periode van afzien. Een jaar na de tweede presentatie start de aannemer met de uitvoering.

 

LEERPUNTEN

Begin niet bij de oplossing, maar inventariseer eerst het probleem. Wat ervaart de huurder en waar loop je als corporatie tegenaan?

Start de communicatie naar je bewoners nooit met een mededeling, maar begin met het stellen van vragen. “Wat vind je van je woning, wat is goed, wat is slecht, wat moet er gebeuren?” Sluit daar vervolgens op aan met je plannen.

Grote-stappen-snel-thuis klinkt verleidelijk, maar het werkt zelden. De kans is groot dat je tijd verliest doordat je stappen over moet doen.

Kortom: begin bij de huurder, zijn wensen en verwachtingen en betrek hem bij de planvorming. Dat is de snelste weg, het leidt tot meer kwaliteit en meer tevredenheid. Mogelijk tegen lagere kosten. De tevredenheidsenquête is een goed hulpmiddel om de latente behoeften van je bewoners in kaart te brengen. Advies nodig? Stuur een mail naar info@hanvangoeverden.nl

 

 

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.